1. FORENINGENS NAVN OG OMRÅDE.
Foreningens navn er Langdals Beboerforening. Foreningens hjemsted er Svejbæk, Silkeborg Kommune og dækker Kildevej 6, 8 og 10 samt Kildetoften. Foreningen er af juridiske årsager opdelt i to grupper:
a. Vejforening.
b. Beboerforening.
2. FORMÅL.
Ad 1a: Formålet er, inden for de af generalforsamlingen fastsatte økonomiske rammer, at vedligeholde private fællesveje bedst muligt.
Ad 1b:formålet er, inden for de af generalforsamlingen fastsatte økonomiske rammer, at samarbejde om fælles anliggender såsom affaldscontainere, myndighedskontakt (vedr. belysning og skolesti) m.m.
3. MEDLEMSRET / -PLIGT.
Der er medlemspligt til Vejforeningen (inden for foreningens område) med ret til at inddrive ikke betalte kontingenter via inkasso. Der er medlemsret til Beboerforeningen inden for foreningens område.
4. KONTINGENT.
Et medlem er pligtig til at betale det af generalforsamlingen fastsatte og vedtagne kontingent.
5. UDMELDELSE.
Udmeldelse (af beboerforeningen) skal ske skriftligt til bestyrelsen inden en ordinær generalforsamling. Skæringsdag ved udtræden er d. 1. juni.
6. MEDLEMSBIDRAG.
Medlemsbidragene til afholdelse af udgifter i henhold til formålsparagrafferne fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling og forfalder til betaling d. 1. juni. Størrelsen af medlemsbidragene fastsættes under hensyn til de forventede udgifter for det kommende regnskabsår. Regnskabsåret er kalenderåret.
7. GENERALFORSAMLINGEN.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
8. GENERALFORSAMLINGSDAGSORDEN M.M.
a. Foreningen afholder ordinær generalforsamling hvert år inden udgangen af april måned. Alle generalforsamlinger indkaldes med mindst 20 dages varsel.
b. Ordinær generalforsamling skal indvarsles mindst 20 dage før i et lokalblad eller ved udsendelse af skriftlig dagsorden til medlemmerne.
c. Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Beretning.
3. Fremlæggelse af regnskab og budget.
4. Valg.
5. Indkomne forslag.
6. Eventuelt.
d. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder anledning hertil, eller når mindst ¼ af medlemmerne sender skriftlig anmodning til formanden herom og med fortegnelse over hvad man ønsker behandlet. En ekstraordinær generalforsamling afholdes senest 30 dage efter fremsat lovlig begæring herom og indkaldes ved skriftlig meddelelse til alle medlemmer.
Der gives en kort beskrivelse af emnet, der skal behandles.
e. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være skriftlige og afleveret til formanden senest 7 dage før den ordinære generalforsamling.
Indkomne forslag omdeles til alle medlemmer eller de sendes som elektronisk meddelelse senest 4 dage før generalforsamlingen.
9. AFSTEMNING.
Generalforsamlingen træffer sine afgørelser ved simpelt stemmeflerhed. Ved spørgsmål om lovændringen kræves dog kvalificeret majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. 1 medlem er 1 husstand. Der afgives 2 stemmer pr. husstand. Skriftlig afstemning skal foretages hvis, hvis mindst 1 medlem forlanger det. Der kan stemmes ved fuldmagt. Max. 2 fuldmagter – 4 fuldmagtsstemmer.
10. DIRIGENTEN.
På hver generalforsamling vælges en dirigent, som leder forhandlingerne og påser, at lovene sker fyldest. Dirigenten og bestyrelsen underskriver forhandlingsbogen. Forhandlingsbogen læses op hvis der fremsættes ønske herom.
11. BESTYRELSEN.
Bestyrelsen består af 5 personer, Formand, næstformand, kasserer, sekretær og bestyrelsesmedlem. Formanden eller 2 af bestyrelsen kan sammenkalde til bestyrelsesmøde, når forholdene taler herfor. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 3 er mødt.
12. VALG
Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen: dog således at hhv. 3 og 2 af medlemmerne er på valg hvert år og at intet medlem kan sidde udover en 2 års periode uden at være på valg. Der vælges 2 kritiske revisorer. Der vælges 2 bestyrelsessuppleanter og 2 revisorsuppleanter. Bestyrelsen konstituerer sig i.h.t. pkt. 11.
13. KASSEREREN.
Kassereren fører foreningens regnskaber og medlemsfortegnelsen. Han opkræver medlemsbidrag og kontingent. Den del af kontingentet og medlemsbidraget som ikke skal være til disposition til løbende udgifter indsættes på bankbog eller giro.
14. FORENINGENS MIDLER.
Foreningens midler skal anvendes i.h.t. pkt. 2 herunder vejvedligeholdelse og i øvrigt hvad generalforsamlingen måtte vedtage. Naturlige udgifter til papir, porto m.v. afholdes af foreningens kasse. Med undtagelse af kassereren er alle tillidshverv ulønnede. Kassereren modtager for alt arbejde årligt kr. 200,00. Bestyrelsen har bemyndigelse til med ansvar overfor generalforsamlingen at bevilge mindre beløb til fælles beboerformål.
15. REGNSKABSAFLÆGGELSE.
Kassereren forelægger det af revisorerne reviderede og påtegnede regnskab for såvel bestyrelse som generalforsamlingen.
Endvidere udarbejder kassereren budget for det kommende år. Dette forelægges for generalforsamlingen og sættes til afstemning.
16. REVISORER.
Revisorerne reviderer regnskabet i god tid inden den ordinære generalforsamling. Revisorer og kasserer aftaler selv tidspunkt herfor. Revisorerne har til opgave at påse, at der foreligger bilag for afholdte udgifter efter lovene. Revisorerne kan til enhver tid efterse kassebeholdning og bøger.
17. SEKRETÆREN.
Sekretæren fører forhandlingsbog med kortfattet referat af forhandlinger og vedtagelser på såvel
bestyrelsesmøder som generalforsamling.
18. OPLØSNING.
Foreningen kan opløses ved 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, som afholdes med mindst 20 og højst 28 dages mellemrum. Der kræves kvalificeret stemmeflerhed på 2/3. Såfremt der er mindst 2/3 flertal for at opløse foreningen, men der ikke er mødt 2/3 af medlemmerne holdes en ny generalforsamling, som er beslutningsdygtig uanset antal af fremmødte medlemmer. Denne generalforsamling holdes tidligst 20 dage og senest 30 dage efter den første generalforsamling. Denne generalforsamling er beslutningsdygtig, uanset fremmøde.
Bliver foreningen opløst, skal der på en i den anledning indkaldt generalforsamling tages bestemmelse om anvendelse af foreningens midler.